Verlies- en rouwverwerking | Algemeen

Toen ik bezig was met dit onderdeel op mijn website wilde ik een verdeling maken in subkopjes: verlies van een persoon, een dier, van je relatie, je werk, je gezondheid, van je waardigheid, van een droom zoals het krijgen van een kind, en van nog veel meer. Maar er is zóveel te benoemen waar we als mensen en zeker als hooggevoeligen verliezen ervaren.

Verlies hoort bij het leven
Wanneer er ‘liefde’ in het spel is voor iemand of iets dan is er ook een gevoel van verlies wanneer die persoon of dat ‘iets’ er niet meer is. Hooggevoeligen verbinden zich extra aan wie of wat hen raakt en lief is. Het maakt meestal niet uit of het om personen, dieren, situaties of objecten gaat.

Liefde staat daarin ook voor veiligheid. Wanneer het ‘goed en liefdevol voelt’ om je heen, kun je veel aan en voel je je veilig. Maar wanneer je dit (vaak plotseling) verliest verandert het veilige gevoel in onveiligheid: hoe meer ik van iemand houd hoe verdrietiger ik me vaak voel als die persoon overlijdt of vertrekt. Mijn gevoel van veiligheid en geborgenheid worden aangetast. Dat wat zó vertrouwd was verandert opeens waardoor ik een nieuwe balans moet zoeken.

De ander of de situatie bracht je iets wat je zelf zo nodig had om te kunnen LEVEN, bijvoorbeeld de bevestiging dat jij heel waardevol bent. Waar het volgens mij om gaat is dat we het gemis durven te gaan zien als hetgeen we nog in onszélf missen en wat we nog niet voldoende ontwikkeld hebben. Waar her-innert het verlies en het gemis je aan, wat heb jij nodig in jezelf om dit bij jezelf te kunnen vinden. Dán heb je de diepere betekenis -de grotere hint van het bestaan- pas écht begrepen. Dan vind je pas werkelijke veiligheid en geborgenheid, namelijk bij jezelf!

Graag ga ik met jou deze zoektocht aan naar wat jij in jezelf nog mist, zodat jij je weer veilig voelt bij jóu!

Lees tip!

80 tips jongeren, foto cover